Transsibiřská magistrála – itinerář a rozpočet

Ne, není to tak složité jak by se mohlo zdát. A ani to není tak drahé, jak všude píšou.

Projet věhlasnou Transsibiřskou magistrálu je snem mnoha cestovatelů a dobrodruhů.

Transsibiřská magistrála

Když zpětně porovnám úzkou nabídku cestovek s mojí vlastní cestou, vím jistě, že se vyplatí jet po vlastní ose. Nejenže to vyjde mnohem levněji, ale taky uvidíte a zažijete nesrovnatelně víc. A o to přece při cestě Transsibiřskou magistrálou jde!

Plánování takto rozsáhlé cesty je mnohdy náročný a vyčerpávající proces. Věřím, že na následujících řádcích najdete užitečné informace pro vaši vlastní cestu.

Cestovaly jsme čtyři. Dostaly jsme nepočetně dotazů, zda jsme se, samotné holky, na takové cestě nebály? Ne, nebály jsme se. Nebylo totiž čeho!

Prvotním plánem bylo projet klasickou Transsibiřskou magistrálu z Moskvy do Vladivostoku. Prý je to ale od Bajkalu dál celkem nudná cesta. A tak jsme se radši napojily na Transmongolskou magistrálu a pokračovaly až do Pekingu.

POZOR – užitečné info v tomhle článku najdou nejen ti, jejichž cílem je Peking, ale i ti, co dají přednost Vladivostoku.

Na tuto cestu jsme si vyhradily 3 týdny, což je dostačující na to, abychom si vše užily naplno. Zároveň jsme však musely být neustále v pohybu, protože čas nám byl v patách.

Pokud máte tu možnost, jeďte na co nejdýl to půjde. Jestli máte třeba jen dva týdny, zvolte si nějakou modifikovanou trasu, ať si cestu v klidu užijete.

ITINERÁŘ

Den 1. Přílet do Moskvy, večer prohlídka Lomonosovy univerzity a Vrabčích (Leninových) hor, ubytování cca 200 kč/osoba

Den 2. Prohlídka Moskvy (Rudé náměstí, Leninovo mauzoleum, Kreml atd.), ubytování cca 200 kč/osoba

Den 3. Odjezd z Moskvy do Jekatěrinburgu vlakem ve 13:10. Jízdenka 1 675 kč.

Den 4. Příjezd do Jekatěrinburgu v 17:59, večerní prohlídka města. Ubytování 144 kč/osoba.

Den 5. Přes den prohlídka Jekatěrinburgu, odjezd v 18:42 vlakem do Novosibirsku. Jízdenka 1 113 kč/osoba.

Den 6. Příjezd do Novosibirsku v 18:06, ubytování 180 kč/osoba.

Den 7. Přes den prohlídka Novosibirsku, odjezd vlakem 20:26 do Irkutsku. Jízdenka 2 027 kč/osoba.

Den 8. Stále ve vlaku na cestě do Irkutsku.

Den 9. Příjezd do Irkutsku v 06:30, ubytování a prohlídka města. Ubytování 240 kč/osoba. (měli jsme tento apartmán)

Den 10. Bajkal, ostrov Olchon. Výlet nám zařídil Sergey, majitel výše doporučeného apartmánu. Určitě si ubytko i minibus rezervujte předem přes nějakou agenturu, nebo se domluvte se Sergeyem. Určitě to nenechávejte na poslední chvíli jako my. Byly jsme tam mimo sezónu, takže na poslední chvíli se vše podařilo zorganizovat, ale příště bych to určitě řešila s předstihem.

Den 11. Jezero Bajkal, ostrov Olchon – vycházka po ostrově, skála Šamanka. Celý výlet na Olchon (doprava minibusem tam i zpět, přívoz tam i zpět, 2x snídaně a 2x večeře, 2 noci v ubytování) nás stál 4 800 rublů, tedy cca 1 700 kč.

Den 12. Návrat do Irkutsku, odjezd vlakem do Ulan – Ude. Jízdenka 719 kč.

Den 13. Ráno příjezd do Ulan Ude, přestup na vlak do Naushki. Jízdenka plackartnyj 320 kč. Přechod Rusko – Mongolských hranic. (O tomto dobrodružství zde najdete samostatný článek. V mnoha průvodcích se dočtete, že je lepší přejet hranice autem a ne vlakem. Možná je to tak lepší v hlavní sezóně. Mimo sezónu to byl velmi náročný přechod hranic. Pokud se vám to podaří, přejeďte do Mongolska vlakem. Mimo sezónu je to určitě jistější varianta.) Večer odjezd z mongolského Suchbaataru do Ulanbaataru. Jízdenka 240 kč.

Den 14. Příjezd do Ulanbaataru v 06:50, ubytování 340 kč/osoba. Prohlídka města a organizace třídenního výletu do pouště přes agenturu Mongolia Trekking. Cena výletu 281 dolarů/osoba (auto s řidičem, soukromý průvodce, 2x ubytování, kompletní stravování snídaně, oběd, večeře, vstupné atd.) Utratily jsme de facto jen za suvenýry.

Den 15. Dopoledne odjez do Little Gobi, trekking po poušti, ubytování u místních v jurtách (kterým se tu říká ger, tak když si budete chtít šplhnout, říkejte ger).

Den 16. Muzeum starověkého města Kharakhorum, buddhistický klášter, toulky krajinou, noc v turistickém kempu (zase ger, žádná jurta ani stan)

Den 17. Národní park Hustai a pozorování divokých koní Taki (Kůň Przewalského). Návrat zpět do Ulanbaataru. Ubytování 119 kč/osoba.

Den 18. Prohlídka Ulanbaataru, klášter Gandan, odjezd vlakem ve 20:05 do Čínského města Hohhot. Jízdenka 1 138 kč/osoba.

Den 19. Den ve vlaku, přejezd hranic Mongolsko – Čína (trošku divoké, ale mnohem víc v pohodě než Rusko – Mongolské hranice). Večer příjezd do Hohhotu, vyzvednutí jízdenek a ve 23:52 odjezd do Pekingu. Jízdenka 3090 kč/osoba.

Den 20. Příjezd do Pekingu v 09:55, ubytování a prohlídka Pekingu – Náměstí nebeského klidu, Zakázané město, Jingshan park. Ubytování 458 kč/osoba.

Den 21. Velká čínská zeď, večer přesun do hotelu u letiště. Ubytování 465 kč/osoba.

Den 22. Návrat do Vídně

Celkové náklady na cestu včetně kapesného vyšly na 47 000 kč.

Snažily jsme se fungovat levně, ale zároveň jsme si nic neodepíraly. Určitě by se náklady daly ještě o maličko snížit (třeba levnějším ubytování, jízdenkami v otevřeném vagónu), ale mám se ráda a už chci na cestách i maličko komfortu.

Zpětně můžu říct, že tento itinerář byl dobrý a vyhovoval nám. Jedinou změnu bych udělala, že bych vynechala některé z větších měst a strávila radši víc času u Bajkalu. Zastávky ve velkých městech jsou na druhou stranu fajn z toho důvodu, že se trošku projdete a protáhnete, doplníte zásoby, vyperete si atd.

Tuto cestu jsme absolvovaly v termínu 19. 4. 2019 – 10. 5. 2019 – tedy těsně před začátkem sezóny. Ceny se tedy mohou oproti hlavní sezóně lišit.

Co s sebou sbalit na Transsibiřskou magistrálu? Tady si můžete stáhnout můj packing list. Inspirujte se co s sebou a odškrtávejte si již zabalené položky.

LETENKY

Termín jsme měly fixně daný, přes scyscanner.cz jsem našla vhodné letenky z Vídně do Moskvy (Austrian airlines, 4 521 kč) a zpět z Pekingu do Vídně (LOT Polish s jedním přestupem, 7 465 kč). Letenky jsem ale koupila přímo na stránkách konkrétního přepravce. Určitě nedoporučuji kupovat přes zprostředkovatele.

VLAK

Často se lidé mylně domnívají, že existuje něco jako univerzální otevřená jízdenka na Transsib. Koupíte si 1 lístek od začátku do konce, po cestě libovolně zastavujete a prozkoumáváte zajímavá místa, a pak zase o pár dní později nastoupíte na vlak a pokračujete dál.

Takhle to ale nefunguje.

Pokud chcete během své cesty objevovat krásy daných zemí (což vřele doporučuju), musíte si koupit jednotlivé jízdenky. Z bodu A do bodu B, z bodu B do bodu C atd. Vždy na přesné datum a na konkrétní vlak, kupé i lůžko. Proto je tolik důležité mít itinerář. Většinu jízdenek si kupujete dopředu. Lůžkové vlaky totiž bývají rychle obsazené. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že se dají sehnat jízdenky i pár dní před odjezdem (např. trasa Irkutsk – Ulan Ude, tedy méně frekventovaná), ale vždy je to risk, který může hodně ovlivnit vaši další cestu.

Jízdenky po Rusku jsem kupovala a platila online, přes webové stránky RZD.ru. Vše bez problému, jízdenku můžete mít buď vytisknutou, nebo uloženou v mobilu.

Můžete si koupit lůžko v 1. třídě (kupé pro 2 osoby) nebo 2. třídě (kupé pro 4 osoby, tuto možnost jsme využívaly my, horní lůžka jsou levnější než ta spodní). Třetí třída je takzvaný plackartnyj – otevřený vůz s lůžky. Nejlevnější varianta, avšak nemáte žádné soukromí. Tuto možnost jsme využili při cestě z Ulan-Ude do Naushki.

Jízdenky po Mongolsku jsem kupovala přímo na nádraží v místní pokladně, kde braly i karty. Jízdenky byly nádherně levné, ale musely jsme se rozdělit do více kupé, které jsme sdílely s mongolskými chlapy – jak jsem psala výše, na poslední chvíli už většinou není moc místo.

Jízdenky na cestu z Mongolska do Číny jsme kvůli vízům musely mít zajištěné dopředu a objednávaly jsme je na těchto stránkách. Donesly nám je v Ulanbaataru až na ubytování a platily jsme v hotovosti. Naprostá spokojenost.

Po cestě do Pekingu jsme musely v Hohhotu přestoupit na jiný vlak. Na ten jsme koupily jízdenky online přes tuto stránku. Kvůli čínským vízům je nutnost doložit jízdenky do země i letenku ze země.

O tom, jak funguje vlaková doprava a jaký je život ve vlaku se dočtete více v článku, na který zde brzy bude odkaz. 🙂

UBYTOVÁNÍ

Hodně nocí jsme trávily ve vlaku, zbytek ubytka v Rusku a Mongolsku jsme řešily jednoduše přes Airbnb. Vždy bez problému.

V Číně pak přes Booking.com, protože jsme potvrzení o rezervaci ubytování musely dokládat k žádosti o víza.

INTERNET

RUSKO – všude na ubytování wifi, už na letišti jsem si za 1000 rublů (cca 360 kč) koupila ruskou sim s neomezenými daty. Data fungovala spolehlivě všude kde byl signál.

MONGOLSKO – wifi na ubytování i ve větších obchodech v Ulanbaataru.

ČÍNA – wifi na hotelech i nádražích avšak není vám moc platná. Čína striktně blokuje Facebook, Instagram, Google, Gmail, Youtube atd. Nefunguje Messenger ani Whatsapp. Doporučuji pro komunikaci s partnerem/rodinou/domovem stáhnout WeChat – čínská aplikace přes kterou oni dělají úplně všechno. Fungovala bez problému, dá se přes ni i volat.

VÍZA

Pokud budete řešit víza do všech 3 zemí, začněte včas. Vyřizování totiž nějakou dobu trvá. Avšak vízum platí maximálně 3 měsíce od vydání, takže nemůžete začít s vyřizováním příliš brzy. Je to trošku matematika. Ale není nic horšího, než pár dní před odletem přemýšlet, zda se vám stihne vrátit pas i s vízem včas.

Ani do jedné z výše uvedených zemí není možné vyřídit víza na hranicích!

RUSKO – vízum, které stojí 1 020 kč vyřídíte snadno a rychle na ambasádách v Brně, Praze nebo Karlových Varech. Pokud to máte do těchto měst daleko, využijte třeba Student Agency, kde vám vše za mírný poplatek zprostředkují. Pozor – pro získání víza potřebujete i takzvaný zvací dopis (turistický voucher). Ten vám vystaví za 450,- třeba tady.

MONGOLSKO – vízum stojí 60 €. Ambasáda je pouze v Praze, takže zde jsem využila rovnou Student Agency, kde mi za poplatek vše vyřídili. Nevyplatilo se mi ani časově, ani finančně jezdit do Prahy.

ČÍNA – vízum stojí 1 600 kč, servisní poplatek vízového centra je 1 100 kč. Ambasáda je pouze v Praze, navíc ale musíte vše vyřizovat ve vízovém centru. I zde jsem rovnou vše objednala v Studentovi, ten poplatek mi ušetřil čas i nervy cestováním do Prahy. (Můžete si u nich podat žádost o Mongolské i Čínské vízum zároveň a ušetřit tak čas.) Jinak co se týče víz do Číny, jejich vyřizování bylo nejnáročnější. Musíte vyplnit dlouhý a komplikovaný formulář a doložit spoustu dalších dokumentů. Dá se to ale zvládnout. 😀

K Transsibiřské a Transmongolské magistrále se toho dá říct i poradit velmi mnoho. V doprovodných článcích, které budu brzy psát najdete mnoho dalších informací, ale pokud máte jakýkoliv dotaz, napište jej do komentáře. Ráda vám poradím.

Závěrem bych chtěla říct snad jen – určitě do toho jděte. I přes to, že je tato cesta organizačně náročnější, věřte mi, bude to stát za to!

Anna Škvařilová
Miluji cestování, svobodu a dobrodružství. Mou vizí je rozšiřovat lidem obzory a zvednout je od televizí. Ve světe se dozví a naučí mnohem užitečnější věci a zbaví se spousty zažitých stereotypů.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů